De ‘Je ne sais quoi’ van concepten

concept creativiteit Jan 26, 2021

Het mag geen verrassing zijn dat ik graag flirt met het magische en het spirituele zonder daar een inhoudelijke discussie over te willen voeren, want dan wordt het allemaal zo vermoeiend. Vooral omdat ik helemaal niets uit mijn heksenketel of doos van Pandora weet te onderbouwen. In een wetenschappelijke discussie sta ik meteen tien nul achter.

X-factor

Henkjan Smits deed dat wel handig in Idols, waar hij de term de “X-Factor” introduceerde om het ongrijpbare, zijnde ‘sexyness’, te duiden. Nu vond ik eerlijk gezegd die zonnebril in Henkjan z’n haar niet zo X-factorig, maar dat terzijde, het gaat immers om de inhoud. Van de entertainment-business heeft hij natuurlijk veel verstand. Met een oog voor talent.

Je ne sais quoi

Als het gaat om het ontwikkelen van concepten die een bepaalde of grote groep mensen moeten aanspreken, moet er ook absoluut sprake zijn van de juiste dosis sexyness. Die ik vanwege mijn Franse roots graag de ‘Je ne sais quoi’ zou willen noemen. Omdat sexyness multi-interpretabel is, het mensen kan afleiden en niet in alle kringen bon ton is.

De juiste snaar

Uiteindelijk wil je de juiste snaar raken en mensen overtuigen. Naast goede data, onderzoeken, insights, de juiste context, cultuur en ambitie is er ook nog zoiets als ervaring, kunde en het fingerspitzengefühl. Het kunnen lezen van de tijdsgeest en mensen, én voelen wat er in de lucht hangt.

En daar waar sommige mensen zich heerlijk thuis voelen bij high brow of camp, zijn er anderen die je afstoot, waardoor je de boot mist. Want ga je voor de grote massa of een bepaalde scene, dan heb je een ander speelveld en dan komt het aan op of je genoeg gevoel hebt bij een segment waarin je niet bent opgegroeid en je de spelregels niet kent.

Als kind hield ik al van puzzelen en zo zie ik ook het ontwikkelen van concepten die dusdanig goed zijn dat ze het levenslicht zien. Hoe complexer het vraagstuk, des te leuker om orde op zaken te stellen. Het patroon te vinden en een systeem te creëren. Eerst de randjes toch?

Inspiratie

Een concept leeft op de grens van business en creatie. Ik geloof dus dat er een heel belangrijk en tegelijk ongrijpbaar element is dat uiteindelijk bepaalt of een concept de ‘Je ne sais factor’ heeft. Dat element heet inspiratie en dat laat zich niet dwingen. Het is het ongrijpbare wat zich aandient als je het niet verwacht, maar alleen als er ruimte is.

Mijn advies is dat als je werkt aan een idee dat zich moet vormen tot kloppend concept dat je het lucht geeft. Ruimte voor inspiratie. Tijdens een wandeling, tijdens het fietsen, onder de douche, vlak voordat je in slaap valt of als je wakker wordt. Eén cruciale tip, schrijf het meteen op. Meteen.

Op zoek naar kansen?

Misschien heb je gezien dat ik mijn ervaring op het gebied van strategie en conceptontwikkeling inzet om zoveel mogelijk mensen te helpen om kansen en/of nieuwe paden te zien en verzilveren. Dat kan op vele verschillende manieren. Loop jij ergens mee rond, ben je op zoek naar nieuwe mogelijkheden, markten, producten of doelgroepen? Neem contact met me op, dan praten we er eens vrijblijvend over. Bel 0651502277 of mail me [email protected].

bindu nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf op de hoogte van onze programma's, workshops, verhalen, tools en tips.